leerplicht

Vanaf de leeftijd van 5 jaar zijn kinderen verplicht een school voor primair onderwijs te volgen. In de wet is vastgelegd, dat 5-jarigen 1 dag per week de school mogen verzuimen, zonder opgaaf van reden. De directeur is bevoegd om per week nog een dag buitengewoon verlof te verlenen, als de ouders hier met opgaaf van reden om vragen. Vanaf de leeftijd van 6 jaar dienen de kinderen iedere dag de school te bezoeken, behoudens in geval van ziekte.

De directeur kan buitengewoon verlof verlenen ter gelegenheid van een bepaald feest, jubileum of een begrafenis of bij ernstige ziekte van naaste verwanten. In de wet staat dit allemaal precies omschreven. Bij een verlof aanvraag dient soms een bewijsstuk te worden geleverd. Verder kan de directeur buitengewoon verlof verlenen voor "andere gewichtige omstandigheden". De vraag is alleen: wat is gewichtig en wie bepaalt dit?

De directeur moet dit beoordelen en zal bij dat oordeel altijd het schoolbelang van het kind zwaar laten wegen.

Om ervoor te zorgen dat er in bepaalde situaties op de ene school wel verlof wordt gegeven en op de andere school niet is er een onderlinge afspraak gemaakt, dat aanvragen voor buitengewoon verlof tot maximaal 2 dagen soepel zullen worden bekeken, teneinde het verlofbesluit zo uniform mogelijk uit te voeren.

Bij een verzoek voor buitengewoon verlof voor meer dan 10 schooldagen is de directeur verplicht de aanvrage aan de leerplichtambtenaar ter goedkeuring voor te leggen.

Vakanties dienen opgenomen te worden gedurende de voorgeschreven schoolvakanties. Indien dit door bijzondere omstandigheden niet mogelijk is, dan kunt U zich het best wenden tot de directeur om te kijken of er een wettelijke mogelijkheid bestaat om buitengewoon verlof te verlenen. Voor extra (tweede) vakanties wordt geen toestemming verleend.

Met verlofaanvragen in de eerste twee weken van een schooljaar dient terughoudend te worden omgegaan. Tegen het besluit van een directeur om geen verlof te verlenen kunt U in beroep gaan bij de leerplichtambtenaar of bij de rechtbank. Bij ongeoorloofd verzuim kan een boete worden opgelegd aan de ouders. Ook aan het schoolbestuur kan een boete worden opgelegd als ten onrechte verlof is verleend. Als U alle wettelijke voorschriften met betrekking tot buitengewoon verlof tot Uw beschikking wilt hebben dan is daarvoor op school een brochure verkrijgbaar bij de directeur.

Aanvragen dienen zoveel mogelijk tijdig (minimaal 14 dagen van te voren) en schriftelijk te geschieden door middel van het invullen van het formulier ‘Aanvraag buitengewoon verlof’ dat op school te verkrijgen is. U wordt verzocht, in het belang van Uw kind en de schoolorganisatie, om van de mogelijkheid tot buitengewoon verlof op verantwoorde wijze gebruik te maken.